Planlæg tematiske forløb på nettet

Nogle temaer kan planlægges fuldt forsvarlig udelukkende med afsæt i netbaseret materiale. Nedenfor er skitseret nogle muligheder - prøv selv!


OPGAVER

Planlæg et tematisk undervisningsforløb med punktvise nedslag i både oldtid, middelalder og moderne tid om ulighed og klassemodsætninger. Der skal udelukkende bruges offentligt tilgængeligt web-materiale, og al undervisning skal munde ud i offentliggjorte produkter.




Planlæg et tematisk undervisningsforløb med punktvise nedslag i både oldtid, middelalder og moderne tid om forholdet mellem kønnene. Der skal udelukkende bruges offentligt tilgængeligt webmateriale, og al undervisning skal munde ud i offentliggjorte produkter.


Planlæg et tematisk undervisningsforløb med punktvise nedslag i både oldtid, middelalder og moderne tid om magt og magtsymboler. Der skal udelukkende bruges offentligt tilgængeligt web-materiale, og al undervisning skal munde ud i offentliggjorte produkter.




Planlæg et tematisk undervisningsforløb med punktvise nedslag i både oldtid, middelalder og moderne tid om produktionsforhold og økonomi. Der skal udelukkende bruges offentligt tilgængeligt web-materiale, og al undervisning skal munde ud i offentliggjorte produkter.


Planlæg et tematisk undervisningsforløb med punktvise nedslag i både oldtid, middelalder og moderne tid om almindelige menneskers hverdagsliv. Der skal udelukkende bruges offentligt tilgængeligt kildemateriale (både billeder og ord), og al undervisning skal munde ud i offentliggjorte produkter.


Planlæg et undervisningsforløb om middelalderen, hvor der udelukkende bruges offentligt tilgængeligt webmateriale, og hvor al undervisning munder ud i offentliggjorte produkter.


Eksempel


Fag: Historie
Område: Middelalder
Faglige mål: – reflektere over mennesket som historieskabt og
historieskabende, – bearbejde forskelligartet
historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af
historien, – formulere historiske
problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
ModulIndhold
Introduktion til middelalderen og fokus på ”Kirke og Kongemagt”Lektie:http://danmarkshistorien.dk/perioder/hoejmiddelalderen-ca-1050-1340/
Introduktion til www.edmodo.com
Søgning på brugen af begrebet ”middelalder” i twitter og edmodo
Hurtigskrivning om video:
Problematisér fremstillingen af middelalderen – Opstilling af problemformulering
som skal anvendes til elevernes produkt.
Middelalderens samfundssystemLektie:http://danmarkshistorien.dk/perioder/hoejmiddelalderen-ca-1050-1340/middelalderens-samfundssystem/
Materiale til timen:
Der arbejdes videre i grupper med problemstillingerne fra første
modul
Kirke og GejstlighedLektie:http://danmarkshistorien.dk/perioder/hoejmiddelalderen-ca-1050-1340/kirke-og-gejstlighed/
Der arbejdes videre i grupper med problemstillingerne fra første
modul
Materiale:

Kultur og dagliglivLektie:http://danmarkshistorien.dk/perioder/hoejmiddelalderen-ca-1050-1340/kultur-og-dagligliv/
Der arbejdes videre i grupper med problemstillingerne fra første
modul
Materiale:

Senmiddelalderen – oplæg til elevprodukterLektie:http://danmarkshistorien.dk/perioder/senmiddelalderen-1340-1536/
Materiale:
Eleverne skal lægge sidste hånd på deres produkt på edmodo.
Diskussion af de forskellige besvarelser

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.